Case

Case: Influencer marketing og Black Friday

Der er ingen tvivl om at Black Friday er en shoppedag, hvor forbrugerne bruger rigtig mange penge – også online igennem de danske webshops. At få sine tilbud, produkter og brand fremvist igennem danske influencers, kan være løsningen på, at skabe en meromsætning lige præcis på Black Friday.

I 2016 faldt Black Friday den 26 november, og i perioden hjalp jeg en række danske webshops med, at skabe øget omsætning igennem influencer marketing.

Influencer marketing omfatter samarbejdet med personligheder, som opretholder blogs, Instagram-profiler, Youtube-profiler, Facebook-grupper o. lign. Og som igennem deres online tilstedeværelse, har skabt sig en “rolle” overfor deres følgere, som således lytter til deres råd etc.

Processen

Selve arbejdet omkring infuencers og Black Friday, startede allerede to måneder forud for Black Friday. På denne måde kunne vi fremvise både seriøsitet overfor mulige samarbejdspartnere, samtidig med at skabe gode aftaler.

Processen opdeler sig således

1. Udarbejdelse af Black Friday-koncept
2. Analyse af virksomhedens brand
3. Analyse af markedet for infuencers
4. Udvælgelse af korrekte infuencers
5. Kontakt og forhandling med influencers

6. Udarbejdelse af grafisk materiale etc.
7. Udarbejdelse af tidsplan for publicering, unikke tilbud etc.
8. Opfølgning af diverse opslag etc.
9. Monitering af indhold på selve Black Friday
10. Status på arbejdet med infuencers

Resultatet

Arbejdet med influencer marketing vil resultere i øget branding, trafik samt omsætningen i den pågældende periode. Udføres arbejdet korrekt omkring udsalgsperioder som eksempelvis Black Friday, vil en betydelig stigning i omsætningen kunne spores.

billede-nr-1
I eksemplet herover, havde vi igennem den forgående analyse af målgruppe etc. udvalgte korrekte instagram-profiler for Barnets Verden, som fordelagtigt kunne gøre opmærksom på Black Friday tilbud.
billede-nr-2
De visuelle linjer ligeså vigtige, hvis kundesegmentet har disse præferencer, fremfor direkte fokus på billedet. I dette tilfælde er det MobilCovers.dk, som får gjort opmærksom på deres Black Friday tilbud.

Det er vigtigt at være repræsenteret på de platforme, hvor kunderne befinder sig. Derfor skal alle influencer og deres medieplatforme være med i overvejelsesprocessen, inden selve kampagnen igangsættes. Jo tættere relation der er imellem aktive følgere bagved en influencer og virksomhedens kundesegment, jo bedre vil resultaterne af samarbejdet være.

billede-nr-3
For mange virksomheder er kombinationen af blog og Instagram en gode sammensætning, hvis målgruppen er tilstedeværende. I dette tilfælde er det Barnets Verden, som får deres tilbud fremvist af en relevant blogger.
Også Facebook-grupper kan være et medie, hvorigennem eksponering kan finde sted. Så længe aktivteten og den rette målgruppe er tilstedeværende, kan dette være en mulighed for mange danske webshops.
Også Facebook-grupper kan være et medie, hvorigennem eksponering kan finde sted. Så længe aktivteten og den rette målgruppe er tilstedeværende, kan dette være en mulighed for mange danske webshops.
Eksponering igennem kendisser kan være en god løsning, hvis disse har opbygget sig en online tilstedeværelse, er fremtrædende og har fat i den rette målgruppe.
Eksponering igennem kendisser kan være en god løsning, hvis disse har opbygget sig en online tilstedeværelse, er fremtrædende og har fat i den rette målgruppe.

Det endelige resultat af benyttelsen af influencer marketing kan spænde vidt, med alt fra trafik, branding og direkte øget omsætning. Især tilknyttede nationale udsalgsperioder, vil effekten i øget omsætning kunne spores.

billede-nr-6

Tips til influencer marketing

Ønsker du selv at benytte influencer til styrkelsen af din webshop, så kan følgende tips være vejen til succes.

  1. Overvej alle kanaler – tag evt. udgangspunkt i både din målgruppe men også influencer ift. tilstedeværelse.
  2. Vær ude i god tid – og hav allerede udarbejdet tekst- og grafiskmateriale, samt et overblik over tilbud og hvad du kan tilbyde for eksponering.
  3. Udarbejd noget unikt for hver aftale – f.eks. unikke tilbud, rabatkoder, tidspunkter for publicering etc.
  4. Udvælg influencers korrekt – både ud fra mængden af følgere, men ligeså hvem deres målgrupper er samt, hvordan kontakten til disse er.